Regeneracja wtryskiwaczy Peugeot Boxer, Citroen Jumper, Ford Transit 2.2 TDCi i inne

W samochodach grupy francuskiej, oraz w fordach można spotkać wtryskiwacze trzech marek. Najczęstsze to są oczywiście Bosch, a za nimi znajdują się Siemens i Denso.
Wtryskiwacz Denso
Wtryskiwacz Denso

Wtryskiwacze Denso są montowane we większości pojazdów o japońskiej specyfikacji, jednak są one popularne także w autach Peugeot Boxer, Citroen Jumper czy Ford Transit 2,2 TDCi. W odróżnieniu od systemów Delphi i Siemens, Denso jak i Bosch są o wiele trwalsze jeśli chodzi o wprowadzenie do zbiornika zanieczyszczonego paliwa. Pomimo tego systemy Common Rail są bardziej czułe na nieodpowiednie paliwo niż systemy tradycyjnego wtrysku paliwa.

Ważne dla użytkowników Peugeot Boxer, Citroen Jumper i Ford Transit z silnikami 2.2 diesel

Po naprawie lub wymianie pompy wtryskowej lub wtryskiwaczy należy dokonać adaptacji tych podzespołów urządzeniem diagnostycznym – można to wykonać przy pomocy oryginalnego urządzenia Denso DST-PC, które posiada nasza firma Serwis Hoffman

Wynika to z budowy wtryskiwacza pasowania elementów współpracujących jak rozpylacz i zawór w połączeniu z szybkością działania.

Wtryskiwacz Bosch - CR budowa
Wtryskiwacz Bosch – CR budowa

Regeneracja wtryskiwaczy Peugeot, Citroen, Ford

W ostatnich latach kiedy przepisy związane z ograniczeniem emisji spalin wzrosły to wraz z nimi wzrosła presja na produkcję pojazdów z lepszymi systemami spalania. Firmy produkcyjne wdrożyły wtryskiwacze które wykonywały nawet do sześciu, siedmiu cykli w ciągu jednego cyklu pracy silnika (wykonanie czterech suwów). W tym celu zaczęto wykorzystywać wtryskiwacze piezoelektryczne, które posiadają szybszą reakcję od wtryskiwaczy elektromagnetycznych. Wdrożenie takich systemów do produkcji nie zdało w pełni egzaminu, ponieważ już po przejechaniu 10 000 km otwory wylotowe rozpylaczy rozkalibrowują się, a nagary silnikowe osadzają się na bocznych ściankach otworów. Z tą sytuacją ma oczywiście do czynienia zjawisko kawitacji i prędkości przepływu pod dużym ciśnieniem. Idea dodatkowych wtrysków wstępnych i dotrysków została zmniejszona (oczywiście w  przyszłości producenci wrócą do tego rozwiązania). W produkcji seryjnej powrócono do wtryskiwaczy elektromagnetycznych, które miały powoli odejść do lamusa.

Najczęściej spotykane rozwiązania to jeden do dwóch wtrysków wstępnych i jeden do dwóch dotrysków po procesie spalania. Oczywiście te wszystkie systemy są ściśle powiązane z układem katalitycznym.

Wypalenie rozpylacza, które skutkuje uszkodzeniem silnika
Wypalenie rozpylacza, które skutkuje uszkodzeniem silnika

Podczas sprawdzania, naprawy i regulacji wtryskiwacza Common Rail ważne są wszystkie parametry pracy. Jednak jeśli rozważamy wtrysk wstępny i dotrysk to ważnym współczynnikiem jest dawka paliwa wstępna określana przez Bosch-a jako VE. Kiedy ta dawka paliwa jest nieodpowiednio skorygowana to podczas pracy silnika często można spotkać się ze zjawiskiem pracy stukowej – detonacyjnej. Aby wyregulować VE należy używać odpowiednich urządzeń (w Bosch tzw. trzecia faza) gdzie np. wykorzystuje się klucz dynamometryczny z żyroskopem, który jednocześnie mierzy siłę dokręcania, kąt, oraz prędkość. Za każdym razem należy wymieniać nakrętkę wtryskiwacza lub stosować się do instrukcji producenta. Zazwyczaj nową nakrętkę można dokręcić dwa razy, za trzecim razem kąt dokręcania przy tej samej sile jest zbyt duży. Przy nowszych modelach wtryskiwaczy w danych testowych parametry dawki VE są mierzone w dwóch zakresach. Oczywiście są jeszcze inne wytyczne testowe, jak dawka nominalna, dawka pośrednia i dawka wolnych obrotów, a także mierzy się szczelność rozpylacza i zaworu w tym przepływ nadmiaru paliwa.

Tłok Volkvwagena LT - uszkodzenie wskutek nieszczelności rozpylacza
Tłok Volkswagena LT – uszkodzenie wskutek nieszczelności rozpylacza

Dlaczego tak bardzo ważna jest dawka wstępnego wtrysku paliwa tzw. pilotażowa.

Dawka pilotażowa następuje przed wtryskiem głównym i może być wykonana na 90º przed GMP. Pilotaż przygotowuje komorę spalania do dawki głównej, a dzięki temu uzyskuje się:

  • Szybkość wzrostu ciśnienia spalania jest mniejsza co likwiduje spalanie stukowe i generalnie praca silnika jest wyciszona,
  • Zwłoka zapłonu głównej dawki paliwa jest mniejsza – czyli szybsza reakcja na wtrysk główny, co daje lepsze efekty wpływające na moc i szybkość zmiany obciążenia,
  • Ciśnienie spalania jest większe.
Przykład rozkalibrowanych otworów wypływowych na przykł. wtryskiwacza Denso
Przykład rozkalibrowanych otworów wypływowych na przykł. wtryskiwacza Denso

Dotrysk paliwa po cyklu pracy

Dotrysk lub dotryski paliwa następują tuż za cyklem pracy, kiedy rozpoczyna się suw rozprężający. Paliwo właściwie nie jest spalone tylko odparowuje pod wpływem gorących spalin. Taka mieszanka jest wypchnięta przez układ zaworów do wydechu i w układzie katalizatorów wspomaga utlenić się tlenkom azotu (NOx – pod tym symbolem są różne tlenki azotu jak np. pentatlenek azotu, tritlenek azotu itp.). Jako pozytywny czynnik uboczny pozytywny to wprowadzenie poprzez system recyrkulacji spalin niewielkiej ilości niespalonego paliwa, które wspomaga wtrysk wstępny.

Jak się reguluje wtryskiwacze Common Rail – przeczytaj

Jako czynnik negatywny to przedostawanie się paliwa poprzez pierścienie do oleju w skrzyni korbowej. To zjawisko jest niezauważalne kiedy system prawidłowo pracuje i szczelność pierścieni jest w stanie prawidłowym. Nasila się przy zużytym silniku i jeszcze szybciej wpływa na zużycie silnika bo rozrzedza olej, który traci właściwości smarne.

Wypalone łopatki kierownicy geometrii turbosprężarki
Wypalone łopatki kierownicy geometrii turbosprężarki

Zobacz systemy Bi-Turbo i Twin-Turbo

Kierownica Geometrii
Kierownica geometrii turbosprężarki – wypalenie elementów sterujących – przyczyna zbyt wysoka temperatura spalin

 

Wirnik Turbosprężarki - skutek rozcieńczonego oleju silnikowego - tzw. dwóch stanów oleju
Wirnik Turbosprężarki – skutek rozcieńczonego oleju silnikowego – tzw. dwóch stanów oleju

 

Korpus turbosprężarki - uszkodzenie przylgni zaworu ciśnienia wskutek wysokiej temperatury po stronie wydechu
Korpus turbosprężarki – uszkodzenie przylgni zaworu ciśnienia wskutek wysokiej temperatury po stronie wydechu

Usterka z rozrzedzonym olejem – tzw. dwa stany oleju powstają często przy nieprawidłowo pracującym systemie dotrysku i oczyszczaniu systemu katalitycznego. Dla użytkownika pojazdu jest to przeważnie niezauważalne. Chociaż przy oczyszczaniu mogą być np. podwyższone wolne obroty biegu jałowego. Przedostawanie się paliwa do oleju występuje najczęściej podczas dotrysku w nieodpowiednim momencie lub w fazie oczyszczania systemu katalitycznego ( w tym DPF) nieprawidłowo zainicjowanego.

Najczęściej przyczyną nieprawidłowego wprowadzania paliwa po cyklu pracy są:

  • Zatkany katalizator
  • Uszkodzony czujnik temperatury spalin
  • Uszkodzona sonda szerokopasmowa
  • Uszkodzony czujnik ciśnienia układu wydechowego (pomiar sprawności układu katalizatorów)

Inne czynniki wprowadzenia paliwa do oleju – dwa stany oleju:

  • Nieszczelna przylgnia stożka rozpylacza – nieszczelność rozpylacza
  • Zawieszona iglica (lub wieszająca) rozpylacza w pozycji otwartej
  • Pęknięty rozpylacz (część cylindryczna, najczęściej wskutek zbyt wysokiej temperatury spalania)

Usterki związane z dwoma stanami oleju występują w różnych pojazdach, można z nimi spotkać się w modelach:

  • Volvo S40, S80, V50, Volvo V60 i inne z silnikiem 1.6HDi i 2.0 HDi
  • Peugeot 308 1.6 i 2.0HDi oraz inne modele Peugeota
  • Citroen C3, C4, C5 i C8 z silnikami 1.4, 1.6 i 2.0HDi
  • Citroen DS3, Citroen DS4, Citroen DS5
  • Citroen Berlingo 2.0HDI
  • Toyota Auris, Avensis, Aygo, Corolla 14d, Urban, Yaris
  • BMW 530 inne modele
  • Ford C-max, Focus

Niektóre numery wtryskiwaczy montowanych w samochodach marek Citroen, Peugeot, Ford, Renault:

Wtryskiwacz Peugeot 206 2.0 Bosch, 0445110076, 0445110008, 0445110062, 0445120002, 0445110057, 0445110044,

Wtryskiwacz Peugeot Expert 2,0 Siemens 9659337980

Wtryskiwacz Citroen Berlingo: Bosch 0445110311, 0445110239, 0445110044,  Siemens 96368119380, 5WS40000

Wtryskiwacz Citroen Berlingo 1,9D – Delphi (Lucas) LCR6736001,

Wtryskiwacz Citroen C3 1,4 HDI: Delphi EJBR01001A, Delhpi 9802448680 Citroen 1.6 HDI, Citroen C4 0445110076, 0445110259, 0445110239, Citroen C5 1.6HDI 9654551080, 6C1Q9K546-AC Siemens, 0445110297 Bosch, Citroen C5 I C8 2.0 HDI 0445115025, 0445110057, 0445110036, EJBR06001D, Citroen C6: Siemens 5U3Q-9K546-AA, Citroen Xara 0445110062,

Wtryskiwacz Iveco Daily 3.0 146-204 HP, Bosch injector Iveco Daily silnik 3.0 i 146, 150, 170, 180, 204 HP, Engine codes: S15, C15, S17, C17, 35, 40, 50, 65, 70: CRI2-20: 0445110564, OEM: 0986435255 / 0986 435 255
Iveco: 5801644454

Wtryskiwacz Citroen Jumper / Peugeot Boxer / Ford Transit 2,2: Denso 6C10-9K546-AC, 0432193728 wtrysk bezpośredni Citroen Jumper 2,5TD,

Wtryskiwacz Ford Fiesta 1.4 TDCi, C-max, connect, Mondeo, Focus: Siemens 9652763280, 9657144580, 9649574480, 4M5Q-9F593-AD, 5WS40250, 6C1Q-9K546-AC, 4M5Q-9F593-AD, Delphi EJBR02201Z, EJBR01601Z, EJBR01801A, EJDR00301Z, EJDR00402Z, EJDR00502Z,  Bosch 0445110188,

Ford Escort 1,8TD: LCR6705701, KCA30S44 Bosch, Ford Galaxy 1,9TDI: KBEL58P87

Różne wtryskiwacze Bosch: 0445110108, 0445110190, 0445110375, 0445115007, 0445115022, 0444115084, 0445115027, 0445115033, 0445115035, 0445115064, 0445115069, 0445116030, 0445116036, 0445116046

Wtryskiwacze Denso z numerami katalogowymi producenta

Citroen Jumper PUMA (l4) 2,2 L(Hdi) 2006/01 6C1Q-9K546-AC – HU095000-580#

Citroen Jumper PUMA (l4) 2,2 L(Hdi) 2007/02 6C1Q-9K546-AC – HU095000-580#

Fiat DUCATO PUMA (l4) 2,2 L(JTD) 2006/01 6C1Q-9K546-AC – HU095000-580#

Fiat DUCATO PUMA (l4) 2,2 L(JTD) 2007/02 6C1Q-9K546-AC – HU095000-580#

Ford TRANSIT PUMA l4 2,2 L TDCi 2006/01 6C1Q-9K546-AC – HU095000-580#

Ford TRANSIT PUMA l4 2,2 L TDCi 2007/02 6C1Q-9K546-AC – HU095000-580#

Ford TRANSIT PUMA l4 2,4L TDCi 2006/01 6C1Q-9K546-BB – HU095000-581# -095000-706#

Ford TRANSIT PUMA l4 2,4L TDCi 2008/04 6C1Q-9K546-BC – HU095000-706#

Ford TRANSIT PUMA l4 2,4L TDCi 2009/06 9C1Q-9K546-BA – HU095000-793#

Ford TRANSIT PUMA l5 3,2L TDCi 2008/01 7C16-9K546-AB – HU095000-662#

Hino Dutro N04C 24V 2011/05 23670-E0510 – 095000-9510

Hino Truck J08E – 2006/08 23670-E0030 – 095000-6750, 295050-1170, 295050-117

Hino Truck J08E – 2012/01 23670-E0031 – 295050-1170

Hino Truck J08E-TM – 2005/09 – – 095000-6340, 095000-6590

Hino Truck J08E-TM – 2011/01 – – 095000-659#

Hino Truck J08E-TM – 2010/05 23670-E0450 – 295050-0240, 295050-0920

Hino Truck J08E-TM – 2011/11 23670-E0540 – 295050-092#

Hyunday Mighty 3,9L Euro4 2008/01 33800-52000 – 095000-7140

Hyunday Mighty 3,9L Euro3 2006/12 33800-45700 -095000-8310

Hyunday Mega truck 5,9L Euro4 2008/02 33800-5200# – 095000-7140

Isuzu D-max/Rodeo 4JJ1 3.0L 2007/01 8-97311372-# – SM095000-543#

Isuzu D-max/Rodeo 4JJ1 3.0L 2007/01 8-98011604-0 –

Land Rover Defender PUMA (l4) 2.4 TD 2007/02 6C1Q-9K546-BC – HU095000-7060

Nissan Almera (Tino) YD22 82kW 2003/01 16600-BN80# – 095000-518#

Nissan Pathfinder YD25 Euro4 2006/10 16600-EC00# – HU095000-6250

Nissan Primera YD22 82kW 2004/01 16600-BN82# – HU095000-517# – 095000-5180

Nissan Murano YD25 Euro5 2010/02 16600-5X00# – HU295050-0300

Nissan Navara YD25 Euro3 2005/07 16600-EB30# – HU095000-565#

Nissan X-Trail YD22 Euro3 2005/10 16600-ES60# – 095000-5130

Nissan X-Trail YD22 Euro4 2006/02 16600-ES60# – 095000-6021

Opel Astra Z17DTJ Euro4 2007/01 8-97376270-# – HU095000-6130

Opel Meriva Z17DTH EURO6 2003/08 8-97313861-# – HU095000-5080

Opel Signum 6DE1 3.0L V6 2004/08 8-97353080-0 – 095000-580

Opel Zafira Z17DTJ EURO5 2008/04 8-97376270-# – HU095000-6130

Peugeot BOXER PUMA (l4) 2.2L (Hdi) 2006/01 6C1Q-9K546-AC – HU095000-5800

Renault Espace 6DE1 3.0L V6 2001/10 8-97239161-7 – 095000-0360

Renault Vel Satis 6DE1 3.0L V6 2001/10 8-97239161-7 – 095000-0360

Saab 9-5 6DE1 3.0L V6 2001/10 8-97239161-7 – 095000-0360

Lexus IS200 2AD-FHV 110KW Euro5 2010/10 23670-26060 23670-29125 295900-005# 295900-017

Lexus IS220 2AD-FHV 130KW Euro4 2006/01 23670-26011 23670-29055

295900-0010

Mazda MPV RF-DI – 2002/06 RF5C13H50A – 095000-5030

Mazda 3 RF-DI – 2008/06 RF8G13H50 – 095000-7860

Mazda 6 RF-DI – 2008/06 RF8G13H50 – 095000-7860

Mazda 6 R2 200MPa 2009/01 R2AA13H50 – 295050-0010

Mazda CX-5 J53C 200MPa 2012/03 SH0113H50 – 295900-026#

Mazda CX-7 R2 200MPa 2009/01 R2AA13H50 – 295050-001#

Mitsubishi ASX 4N13 Euro5 2010/06 1465A323 – 295050-0120

Mitsubishi Lancer 4N13 Euro5 2010/06 1465A323 – 295050-012#

Mitsubishi L200 4D56 Euro4 2006/02 1465A041 – SM095000-5600

Mitsubishi L200 4D56 Euro4 2010/01 1465A041 – SM095000-5600

Mitsubishi Outlander 4N14 Euro5 2010/06 1465A353 – 295050-0340

Mitsubishi Pajero/Montero 4M41 Euro4 2006/12 1465A054 – SM095000-5760

Mitsubishi Pajero/Montero 4M41 Euro4 2010/06 1465A054 – SM095000-5761

Subaru Impreza EE20 – 2008/10 16613AA020 – 095000-7890

Subaru Impreza EE21 – 2010/12 16613AA030 – 295050-0251

Subaru Forester EE20 – 2008/07 16613AA020 – 095000-7890

Subaru Legacy EE20 – 2008/01 16613AA020 – 095000-7890

Subaru Outback EE20 – 2008/01 16613AA020 – 095000-7890