Środki do paliwa Diesel – Benzyna, Motul Valve Expert

Środki do paliwa Diesel – Benzyna, Motul Valve Expert

Wielu użytkowników pojazdów klasycznych i sportowych o dawnych konstrukcjach zastanawia się nad stosowaniem dodatków do paliwa.

I tutaj trzeba mocno się zastanowić. Czy stosować np. środki o właściwościach czyszczących?

Odpowiadając w skrócie: oczywiście stosować, ale wtedy kiedy mamy czysty układ paliwowy. Środki o właściwościach czyszczących bardzo dobrze usuwają brudy zbiornikowe i wtłaczają to dalej w układ poprzez rurki i układ filtracyjny. Całość zanieczyszczeń rozbitych np. na drobniejsze cząstki wędruje do układu wtryskowego lub gaźnikowego po drodze zostawiając po sobie ślad uszkodzeń, zarysowań. Jest to szczególnie niebezpieczne w przypadku układu wtryskowego, gdzie wtryskiwacze, pompę paliwa lub rozdzielacz (układy K-jetronic, KE jetronic) można uszkodzić bezpowrotnie. Z gaźnikiem jest łatwiej. Najczęściej kończy się dokładnym oczyszczeniem i system wraca do normy (chociaż nie zawsze).

Na pewno padnie pytanie: to po co środki czyszczące ?

Te środki służą zapobieganiu tworzenia się osadów, kiedy są używane na bieżąco.

Warto zaznaczyć ważny aspekt w przypadku pojazdów historycznych, które są bardzo ładnie odrestaurowane, wraz ze zbiornikiem paliwa ale tylko z zewnątrz. Często podczas renowacji wnętrze zbiornika zostało zakwalifikowane przez wykonawcę jako czyste i bez śladów korozji. I rzeczywiście tak jest… jeśli chodzi o dolną powierzchnię, gdzie zawsze znajduje się paliwo. Górna ścianka zbiornika jest zardzewiała. Przyczyny należy poszukać w tym, że paliwo nawet przy pełnym zbiorniku podczas postoju nie styka się z górną powierzchnią. Natomiast podczas jazdy paliwo „ochlapuje” górną ściankę. Jeśli zastosujemy środek czyszczący to następuje reakcja i rdza zaczyna się odrywać i wędrować do układu zasilającego.

U nas zregenerujesz swoją turbosprężarkę – zobacz

Taka sama reakcja następuje kiedy użytkownik pojazdu używa zwykłego paliwa i nagle zastosuje droższe paliwo z dodatkami.

Co należy stosować w pojazdach historycznych.

Aby sprostać uwarunkowaniom ekologicznym (EURO1…. EURO6….itp) firmy producenckie muszą stosować restrykcyjne normy spalin.

Do pierwszych działań na rzecz poprawy środowiska była likwidacja z benzyny związków ołowiu, a także związków siarki i innych produktów ubocznych. Był to przełom lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku. Postępowało to różnie w różnych krajach.

Aby to mogło być wprowadzone to należało wprowadzić nowelizacje w konstrukcji silników, a głównie chodziło o materiały stosowane w wykonaniu zaworów, przylgni gniazd zaworów, pierścieni tłokowych, oraz układów wtryskowych.

Ołów w benzynie występował jako czteroetylek ołowiu i stosowano go jako środek przeciwstukowy. Dodawało się go w postaci płynu etylowego, który zawierał ok. 60% Et4Pb. Poprawiało to liczbę oktanową. Dodatkową funkcję jaką pełnił ołów było smarowanie układu. Niestety związki ołowiu w dużej ilości są bardzo trujące, a w okresie do lat czterdziestych XX wieku uważano go jako bojowy środek trujący.

Zobacz Motul Valve Expert w naszym sklepie

Wracając do naszych aut… aby utrzymać w dobrej kondycji nie remontowane silniki w pojazdach zabytkowych, koniecznie musimy stosować środki zastępujące ołów. Naprzeciw wychodzi nam firma Motul, która posiada w swojej bazie produkt MOTUL VALVE EXPERT.

Valve Expert składa się ze związków, które o wiele mniej ingerują w środowisko niż ołów. Dla informacji jest to: hydrocarbons, n-alkanes (z cząstkami parafiny), isoalkanes, cyclics, tributyl phosphate. A wracając do mniejszych szczegółów to jest to rzadka oleista ciecz, którą w niewielkich ilościach wlewa się do benzyny.

Jak użytkować i do jakich aut wlewać środek zastępujący ołów w benzynie:

Informacje są podane na podstawie Valve Expert – Motul (w przypadku stosowania innych środków należy sprawdzić instrukcję dotyczącą stosunku środka do ilości paliwa), oraz doświadczenia firmy Hoffman na podstawie wielu lat pracy przy pojazdach zabytkowych.

  • W pojazdach benzynowych gaźnikowych (pojazdy nie remontowane, lub po naprawach częściowych z oryginalnymi pierścieniami, zaworami i przylgniami w głowicy) na 1 litr paliwa 1ml. Valve Expert. Przykłady: Moskwicz, Mercedes W111, Mercedes 220SE, Mercedes 190, MG B, MG A, Porsche 911, Polonez, Fiat 132, Buick 26, Peugeot 505, Renault 21, Renault 4, itp.
  • W pojazdach benzynowych gaźnikowych po kapitalnym remoncie według współczesnych wytycznych materiałowych – środka nie musimy stosować (jednak w pojazdach o wczesnych konstrukcjach nadal bym stosował środek w stosunku jak wyżej. Przykłady: Moskwicz 401, Moskwicz 403, BMW 328, Mercedes W146, Mercedes W136, Mercedes 170
  • W pojazdach benzynowych na wtrysku benzyny typu K-jetronic i KE-jetronic i na pompie wtryskowej niezależnie od stanu silnika (czy remontowany współcześnie, czy pozostawiony w oryginale) należy stosować środek w stosunku 1 ml. Valve Expert / 1 litr paliwa. Jest to konieczne ze względu na smarowanie wtryskiwaczy oraz rozdzielacza wtrysku ciągłego. W przypadku wymiany nowych wtryskiwaczy, lub rozdzielacza wskazane aby dawkę podwoić 2ml. Motul Valve Expert / 1 litr paliwa (stosować takie zwiększone dawkowanie przy około dwóch zbiornikach paliwa). Przykłady aut to: Mercedes R107, Mercedes W124, Porsche 911, Volkswagen Passat, Mercedes W111, Mercedes W113 2.3, 2.5, 2.8 litra, Audi quarto, Audi 100, Audi 200 turbo, Ford Escort 2.0
  • W pojazdach benzynowych na wtrysku benzyny typu D-jetronic i L-jetronic, Digifant, Mono-motronic bez katalizatora wskazane przeglądnąć instrukcję ponieważ systemy od około połowy lat osiemdziesiątych XX wieku zostały przekonstruowane tak aby można było stosować paliwo bezołowiowe. Jednak jeśli nie posiadamy katalizatora to w pojazdach z lat siedemdziesiątych i do połowy osiemdziesiątych można stosować Valve Expert w dawkach 1 ml / 1 litr paliwa. Jest to ważne dla wtryskiwaczy. Przykłady pojazdów do których należy się stosować jak powyżej: Volkswagen Karmann Ghia, Porsche 914, Mercedes W114 250CE i W108 z silnikami 8-cylindrowymi, Opel Commodore, Opel Admiral i Opel Diplomat z silnikami 2,8l, BMW E3 3,0 Si/ CSi / CSL, Citroën DS 21ie, Citroen DS23, Citroen SM, Renault 17, Lancia 2000 HF, Volvo P1800E / ES, 142 / 144 Grand Luxe i 164E, Saab 99E, Jaguary XJ / XJ-S serii drugiej.

 

Wtryskiwacze do Mercedesa W111, W113 Pagoda itp

  • Pojazdy benzynowe z katalizatorem – nie należy stosować żadnych środków zastępujących ołów.
  • Pojazd z silnikiem diesla: ciężarowy, maszyna rolnicza i auto osobowe. W tym przypadku środki czyszczące należy stosować systematycznie. Stosowanie czasowe, lub jeśli wystąpi usterka może oczyścić system z zanieczyszczeń i wpuścić na układ wtryskowy. Można prewencyjnie stosować olej do silników dwusuwowych, który jest przystosowany do spalania tłokowego, a silnik diesla nie „odczuje” tego podczas pracy. W tym przypadku układ paliwowy: pompa wtryskowa, wtryskiwacze zostaną dodatkowo przesmarowane. Tutaj mogę polecić olej syntetyczny Motul 800 2T FACTORY LINE ROAD RACING, lub popularny Mixol. Stosowanie w starszych rozwiązaniach: 1 litr oleju na 100 litrów paliwa – oleju napędowego. Przykłady pojazdów: Fiat Croma 1.9 diesel, Audi A8 4.2 V8 TDI 350KM Quattro, Volkwagen Passat B7 2.0TDI, Volkswagen Carevelle 1.9 TDI, Opel Insignia 1.9 Biturbo, Man, Daf C75, Man TGX 18.440, Man TGA 41.480, Tatra T-158 8P6R44, Tatra 815, Tatra 815 S3 26208, Volvo FH 500 EURO 6 GLOBETROTTER XL, DAF LF 45.130 KONTENER, DAF XF105, Scania R 124 420KM, Mercedes-Benz Atego 1223
  • Pojazd diesla z układem Common Rail – w tym przypadku dodatkowe środki należy stosować z dużym wyczuciem. Jeśli pojazd nie wykazuje żadnych niedomagań to wskazane lać systematycznie paliwo o lepszych właściwościach, lub robić tą czynność co drugi zbiornik. Jeśli wystąpi jakieś niedomaganie, a właściwie drobna zmiana pracy silnika, a podczas sprawdzenia np. filtra paliwa okaże się że są w paliwie duże zanieczyszczenia to można zastosować olej typu Mixol, lub Motul 800 2T. W takim przypadku, gdzie zanieczyszczone paliwo poczyniło zniszczenia, to olej w dużym rozcieńczeniu nie powinien wykonać żadnych zniszczeń nawet jeśli chodzi o katalizator. To co miało się zniszczyć to już zniszczyło nieprawidłowe paliwo. Oczywiście w tym przypadku decyzję i ryzyko, zostawiam całkowicie użytkownikowi pojazdu. Proponowane stosowanie to nie więcej jak 0,5 litra oleju smarującego na 100 litrów oleju napędowego.

Uwaga: nie stosować przy najnowszych konstrukcjach z rozbudowanym systemem katalitycznym – w żaden sposób nie sprawdzone i brak zwrotnych informacji.

Przykłady aut: Fiat Ducato 2.8, Peugeot 3008, Renault Kadjar 1,6 DCi, Skoda 1,6TDI, Skoda Fabia 1.6TDI, Audi A6 (C6) TDI, Peugeot 5008 2.0 diesel, Renault Laguna 2.0Dci, Alfa Romeo Giulia 2.2 Turbodiesel