Popularnymi silnikami w samochodach wyższej klasy grupy Volkswagen są sześciocylindrowe modele diesla w układzie V o pojemnościach 2.5 l, 2.7l oraz 3.0l , 3.1 i mniej znane 4.1l , 4.2l , 6.0l.
Silnik 2.5l stosowano od połowy dziewięćdziesiątych lat do 2005 roku, a najczęściej można go spotkać w samochodach Audi A4, A6 i A8 TDI. Zastosowano tam tradycyjny układ zasilania z pompą wtryskową i mechanicznymi dwustopniowymi wtryskiwaczami Bosch (DHK).
Sterowanie, to system EDC i pompa w układzie promieniowym Bosch VR z dodatkowym sterownikiem zabudowanym modułowo z pompą. Do typowych usterek tego modelu można zaliczyć problemy z pompą wtryskową, która jest bardzo precyzyjna w regulacji dawki paliwa i czuła na zanieczyszczenia. W pompie także często ulega uszkodzeniu sterownik, oraz blokuje się przestawiacz kąta wtrysku znajdujący się w dolnej części korpusu (tam często pozostaje woda i zanieczyszczenia stałe, znajdujące się w paliwie). Wcześniejsze modele silnika (przeważnie te z niższą mocą) mają problemy z układem rozrządu. Do popularnych usterek należy szkodzenie (wytarcie) krzywek wałka rozrządu, co prowadzi do wymiany wałków, popychaczy, dźwigni (koników) przekładek, a w przypadku późnej reakcji na usterkę naprawy głównej głowic. W modelach późniejszych układ rozrządu został wykonany w wyższej wytrzymałości.
Stosunkowo wytrzymałe są w nim wtryskiwacze, które jednak należy sprawdzać na próbnikach wysokiej generacji z możliwością testowania drugiego otwarcia wtrysku (np. EPS 200 i EPS 205).
Modele silników o pojemnościach od 2.7l zostały już wyposażone w układ common rail firmy Bosch. Silniki te można spotkać w pojazdach Audi, Volkswagen i Porsche od 2005 roku. Początkowe wersje zostały wyposażone w układ CR z pompą wysokociśnieniową typu CP1H3 lub CP3S1 (pompy te posiadają zwiększone ciśnienie od podstawowych modeli CP1 w granicach 1600 – 1800 bar), nowsze modele zastąpiła pompa typu CP4. Pompy CP1H3 i CP3S1 to układy z trzema sekcjami tłoczącymi. W przypadku CP1 sekcje są elementem wymienialnym, a w CP3 zostały zespolone z głównym korpusem. Pompa CP4 posiada całkowicie inną budowę. Ciśnienie generuje tylko jedna sekcja tłocząca. W tych silnikach od samego początku zastosowano wtryskiwacze piezoelektryczne, które są szybsze w pracy od wtryskiwaczy elektromagnetycznych i dzięki temu mogą precyzyjniej regulować dawkę paliwa.
Typowe usterki w tym układzie zasilania to awarie wtryskiwaczy związane z przebiegiem pojazdu lub zanieczyszczonym paliwem. Wtryskiwacze takie można w pełni przetestować na stole probierczy Bosch EPS708 lub EPS815, oraz częściowo na EPS205. Tutaj warto sprawdzić czy firma oferująca usługę sprawdzenia wtryskiwaczy piezo Bosch posiada takie stoły probiercze ponieważ inne urządzenia nawet jeśli posiadają możliwość testowania mają ograniczone możliwości (np. nie wprowadzają IMA kodu). Objawy uszkodzonych wtryskiwaczy to często nierównomierna praca silnika, oraz przy większych usterkach pogorszony lub niemożliwy rozruch silnika, oraz spadek mocy. Aby ustalić czy wtryskiwacze należy sprawdzić konieczna jest wstępna diagnostyka, najpierw przy pomocy testera diagnostycznego, a względem diagnozy wstępnej diagnostyki manualnej.
Ważnym elementem diagnostyki jest sprawdzenie układu dopływu paliwa i kontrola potencjalnych zanieczyszczeń w systemie paliwowym. Jeśli zauważymy nawet mikroskopijne opiłki to należy zdemontować pompę wysokiego ciśnienia, wtryskiwacze i przekazać do specjalistycznego warsztatu w celu sprawdzenia (szczególnie pompy). Opiłki przeważnie są generowane przez pompę wysokiego ciśnienia. Ta usterka rzadziej jest widoczna w układach starszych z trzycylindrową pompą typu CP1 i CP3, a częściej w układzie pompy CP4.
Pompa CP4 posiada jeden element tłoczący i podczas dużych prędkości obrotowych następują spore przeciążenia związane z siłą ciśnień paliwa (1800 bar) które doprowadzają do starcia utwardzonej części popychacza i wałka krzywkowego (mimośrodowego). Opiłki są wprowadzane na układ wysokiego ciśnienia, na wtryskiwacze oraz w obieg niskiego ciśnienia ze zbiornikiem łącznie. W następstwie powoduje to uszkodzenie wtryskiwaczy, pompy niskiego ciśnienia i zaworów.
Wskazania:
- Paliwo należy tankować na pewnych stacjach paliw
- Podczas przeglądu zwracać uwagę na paliwo w filtrze paliwa – wcześniejsza reakcja na opiłki z reguły obniża koszty napraw
- Regularnie wymieniać filtry paliwa – najlepiej połączyć to z każdą wymianą oleju silnikowego (przeglądu)
- Nie stosować żadnych środków, które posiadają w opisie informacje że czyszczą układ paliwa – raczej zamienić to stosowanie lepszego paliwa
Samochody grupy VW z silnikiem V:
- Audi A4 3.0 TDI sil. 8k2, B8 150KW
- Audi A4 3.0 TDI AVANT Allroad sil. 8k5, B8 180KW
- Audi A4 3.0 TDI quattro sil. 8k2, B8 180KW
- Audi A5 3.0 TDI Sportback quattro sil. 8k2, B8 150KW
- Audi A6 3.0 TDI silnik 4GA, B8 180KW
- Audi A7 3.0 TDI silnik 4H, D4, 184KW
- Audi Q7 3.0 TDI silnik 4LB, 176 KW
- Audi A8 3.3TDI Quattro, 4D2, 165KW
- Audi Q5 3.0 TDI silnik 8RB, 180 KW
- Audi Q7 4.2 TDI silnik 258 KW
- Audi Q7 4.1 TDI silnik 250 KW
- Audi Q7 6,0 TDI silnik 368 KW od 09/2008 roku
- Audi SQ5 3,0 Quattro, silnik 230 KW od 12/2012 roku
- Volkswagen Touareg 3.0TDI, 150KW i 180KW
- Volkswagen Touareg 4,2TDI, silnik 7P5 250KW
Pompy wtryskowe Bosch typu VR stosowane w Audi A4 i A6 w silniku sześciocylindrowym: 0470506024, 0470506030, 0470506033, 0470506037. 0470506038, 0986444027, 0986444026, 0986444073, 0470506002, 0986437435, 059130755BG, 059130755CB, 059130755AK
Wtryskiwacze stosowane w Audi A4 i A6: 0432133804, 0432133802, 0432133794, 0432133792, 0432133783, 0432133785, 0445115080, 0445116022, 0445115078, 0445117021, 0445116039, 0445117028 (059130277CK), 0445117019, 057130277AM, 0445117011, 0986435384, 05A130277, 059130277CK, 0445114037, 059130277AB, 0986435358
Pompy wysokociśnieniowe w Audi i Volkswagen: 0445010343, 0986437348, 0445010331, CP4 0445010659, 0445010673, 0445010658, 0986437435, 0445010682, 0445010664, 0445110113, 0445110065, 0445110042, 0445110066, 0445110043, 0445110018, 0445110051, 0445110060, 0445110061, 0445110053, 0445010664, 0445010663, 05A130755C, 05A130755BC, 05A130755A, 05A130755B, 0445010343, 0986437348, 059130755N, 059130755J
Szyna wysokiego (rura) ciśnienia: F00R001852, 0445216025, F00R002390, F00R000253, F00R000301,
Zawór ciśnienia paliwa: 0281002665, 0281002785, 0281002351,
Uszczelniacze: F00VP01004, F00VP01008,
Świece żarowe: 0250403009,