Klimatyzacja w samochodzie – jak dbać o czysty i chłodny nawiew
Większość pojazdów po roku 2000 jest wyposażona oryginalnie w klimatyzację. Dzięki temu możemy w kabinie posiadać odpowiednią temperaturę.
Jednak ważnym elementem prawidłowej pracy klimatyzacji jest dbałość kierowcy o system nawiewów i odpowiednie przeglądy.
System nawiewów, ozonowanie, czyszczenie ultradźwiękami i inne zagadnienia
W czasach kiedy alergie oddechowe są problemem dla wielu dorosłych , oraz dzieci to należy dbać o system nawiewów w swoich pojazdach. Często chodzimy z dziećmi do lekarzy i stosujemy mocne leki przeciwalergiczne. Żeby ulżyć sobie i wspomnianym dzieciom wystarczy wysprzątać kabinę i oczyścić układ nawiewów w swoim samochodzie. W dywanikach i tapicerce podłogowej oraz w kanapach, pod wpływem kilkuletniego użytkowania znajduje się wiele kurzu i innych zanieczyszczeń w których rozmnażają się roztocza. Odchody roztoczy są dużym alergenem dla układu oddechowego człowieka. Tak samo jest w układzie nawiewów, w szczególności z systemem klimatyzacyjnym. Oprócz roztoczy możemy w nawiewach spotkać wiele odmian grzyba i bakterii. Zaczynem do tego jest wymiennik ciepła potocznie zwany parownikiem.
w tym o bakterii występującej klimatyzacji zwaną „Legonellą”
Przed parownikiem w zaworze rozprężnym rozpoczyna się przemiana cieczy na gaz i w ten sposób chłodnica parownika momentalnie staje się zimna. Ów element znajduje się bezpośrednio powiązany z nawiewami (często w kabinie auta). Na zewnątrz parownika skrapla się woda znajdująca się w powietrzu i to jest przyczyną do tworzenia się bakterii i wszelakiego rodzaju grzyba i pleśni.
Aby zapobiec wytworzeniu się dużej ilości tych żywych organizmów należy:
- Oczyszczać nawiewy (minimum raz w roku, a w przypadku kiedy jesteśmy alergiczni należy wykonywać to 3- 4 razy w roku) – metody chemiczne za pomocą środków, ozonem lub ultradźwiękami
- Wymieniać filtr kabinowy a częstotliwość ustalić zależności od sposobu użytkowania pojazdu (części w przypadku prowadzenia budowy, posiadanej drogi do domu w formie gruntowej itp. Przyśpiesza częstotliwość wymiany filtra)
- Oczyszczać systematycznie pojazd
Jaką metodę wybrać – ozonować, użyć ultradźwięków czy użyć chemicznych środków?
Opiszę kilka metod, jednak w przypadku stosowania proponuję pozostawić decyzję fachowcowi. W naszej firmie oczywiście doradzimy odpowiednią metodykę.
Ozonowanie: Ozon to gaz naturalnie występujący powyżej atmosfery ziemskiej, składa się z trzech atomów i posiada symbol chemiczny O₃. W warunkach atmosferycznych jest niestabilny i natychmiast rozbija się na O₂ (tlen) i cząstkę pozostałą. Ta cząstka poszukuje związku chemicznego i przy natrafieniu na bakterię, czy grzyby następuje reakcja, czyli chemicznie dokonuje się spalanie. W taki sposób utylizuje się nieczystości. Aby ozonowanie było prawidłowe to podczas pracy generatora ozonu musi być odpowiednia temperatura w kabinie. Z pojazdu należy usunąć wszelkie ośrodki tworzenia zapachów z którymi także będzie reagował ozon. Wtedy może być mniejsza skuteczność działania. Do minusów należy reakcja z rdzą i przyśpieszenie działania korozji, dlatego należy z ostrożnością używać tej metody w samochodach zabytkowych.
Czyszczenie chemiczne: Są to środki w postaci płynów lub w wersji spray czy pianki. Środki te posiadają właściwości likwidujące grzyby i bakterie dezynfekując układ. Jeśli z wentylacji jest bardzo nieprzyjemny zapach to powinno się najpierw oczyścić kanały wentylacyjne za pomocą wspomnianych środków myjących i dezynfekujących a potem zakończyć ozonowaniem lub metodą ultradźwiękową. Przy wszystkich metodach wskazany jest demontaż filtra kabinowego (chociaż nie zawsze jest to koniecznością).
Do wad oczyszczania środkiem chemicznym jest brak dojścia do niektórych małych przestrzeni w tym pomiędzy żeberka parownika. Niewykluczone jest zalanie płynem urządzeń elektronicznych – jest to tylko możliwe przy nieszczelności kanałów wentylacyjnych lub montażu nieoryginalnego sprzętu elektronicznego.
Ultradźwięki: Jest to zazwyczaj rozpylanie za pomocą specjalnego urządzenia dedykowanego płynu dezynfekującego, który przy pomocy ultradźwięków dociera do większej ilości zakamarków układu wentylacyjnego penetrując i usuwając grzyby i bakterie.
Turbosprężarka w Twoim samochodzie – przeczytaj
Klimatyzację naprawiamy w pojazdach osobowych i ciężarowych i autobusach w tym:
Audi, Volkswagen, Porsche, Mercedes, Daf, Scania, Renault, Kerax, Fiat, Fiat Ducato, Iveco, Iveco Daily, Opel, Toyota, Suzuki, Skoda, Skoda Octavia, Kia, Hyundai, Mazda, Mercedes Atego, Mercdes Actros, BMW, Ford, Ford Mondeo, Volvo, MG, Rover, Citroen, Peugeot, Peugeot Boxer, Citroen Jumper, Man i inne