Systemy PLD – Bosch
Najczęściej spotykane w dużych silnikach maszyn oraz w pojazdach ciężarowych i ciągnikach rolniczych.
PLD w skrócie możemy opisać: pompa-przewód-wtryskiwacz. Każda pompa jest przydzielona do jednego cylindra i jest sterowana indywidualnie poprzez system EDC. Napęd pompy jest zewnętrzny, to znaczy że pompa jest osadzona w komorach bloku i napędzana wałkiem krzywkowym który jest elementem silnika. Aby uniknąć strat czasów związanych z przepływem paliwa pod zmiennym ciśnieniem, wszystkie przewody od pompy PLD do wtryskiwacza są krótsze od rozwiązań z tradycyjnej pompy wtryskowej. Ponadto wszystkie przewody posiadają tą samą długość, czyli czas drogi wtryśniętego paliwa z pompy do wtryskiwacza na każdym cylindrze jest taka sama.
Do grupy obecnie produkowanych pomp PLD firmy Bosch jest używany proces tytanowania, który ma podwyższyć trwałość produktu. Jest to stosowane na części zewnętrznej tłoka sekcji i uwidacznia się złotym kolorem. Na wierzchnią część wspomnianego tłoka nanosi się mikronową powłokę azotka tytanu (TiN). Dla informacji ogólnej; warstwa azotka tytanu o grubości od 0,5 do kilku mikrometrów daje zwiększenie twardości powierzchni nawet do 2400 HV. Powszechnie natrysk azotku tytanu można spotkać na narzędziach, w tym na wiertłach, kluczach. Plazmowy natrysk z TiN jest stosowany na niektórych łopatkach turbin.
Zobacz: Regeneracja pomp i wtryskiwaczy do Maszyn rolniczych: Same, Zetor, Massey Ferguson, Białoruś, Case i innych
Zdarzają się też tłoczki pomp PLD o kolorystyce czarnej. Jest to inna metoda związana najpierw chromowaniem tłoka, a potem nawęglaniem w specjalnym procesie (węglik tytanu).
Regeneracja pomp wtryskowych Bosch. W firmie Hoffman można zregenerować lub zakupić nowe pompy PLD do Liebherr, Deutz, Daf, Mercedes i do innych pojazdów.
Niektóre pompy typu PLD:
0414755018 Liebherr
0414755118 Liebherr / Deutz
10116257 Liebherr
Występowanie PLD w pojazdach:
Liebherr
Deutz
Daf
Renault, Renault Magnum
Mercedes Atego – Dane Techniczne
Dane techniczne: Silnik OM 904 LA.
Typ silnika i układ cylindrów Silnik wysokoprężny, rzędowy układ cylindrów
Liczba cylindrów 4
Moc silnika przy obrotach 2200 1/min 95/129, 115/156, 130/177 kW/KM
Maksymalny moment przy obrotach 1200-1600 1/min 500, 610, 675 Nm
Zawory na cylinder 3
Pojemność skokowa 4,25 l
Stopień sprężenia 17,4:1
Ciśnienie wtrysku Max 2200 bar
Wtrysk PLD
Dane techniczne: Silnik OM 906 LA
Typ silnika i układ cylindrów Silnik wysokoprężny, rzędowy układ cylindrów
Norma emisji spalin Euro 4
Liczba cylindrów 6
Moc silnika kW/KM przy obrotach 2200 1/min 175/238, 188/256, 210/286
Maksymalny moment przy obrotach 1200-1600 1/min 850, 970, 1120 Nm
Zawory na cylinder 3
Pojemność skokowa 6,37 l
Stopień sprężenia 17,4:1
Ciśnienie wtrysku Max 2200 bar
Wtrysk PLD
Dane techniczne: Silnik OM 924 LA
Typ silnika i układ cylindrów Silnik wysokoprężny, rzędowy układ cylindrów
Norma emisji spalin Euro 4
Liczba cylindrów 4
Moc silnika przy obrotach 2200 1/min 160/218 kW/KM
Maksymalny moment przy obrotach 1200-1600 1/min 810 Nm
Zawory na cylinder 3
Pojemność skokowa 4,8 l
Stopień sprężenia 17,5:1
Ciśnienie wtrysku Max 2200 bar
Wtrysk PLD
Zobacz również: Pojazdy Zabytkowe