Trochę historii:
Odkąd zaczęto produkować pojazdy z napędem silnikowym, wymyślano przeróżne jednostki napędowe i paliwa do nich stosowane. W latach dwudziestych XX wieku za przyszłość w motoryzacji uznano silniki diesla, a w temat mocno uderzył Robert Bosch. W 1922 roku rozpoczęły się prace na całego, a już w 1924 roku testowano pompę wtryskową w samochodzie ciężarowym.
Rok 1927 r. Bosch zapoczątkował popularną, jeszcze w tych czasach, rzędową pompę wtryskową. Jako jeden z pierwszych zastosował ją producent samochodów Man. Pomimo, że konkurencja dla Bosch-a rosła, to on mocno zajął rynek, a jego systemy mogliśmy znaleźć w wielu znanych do dzisiaj markach, jak w tych bardziej egzotycznych np.: Deutz, Berliet, Brossel Freres, Hanomag, Henschel, Krupp, Praga, Saurer i inne.
Wtryskiwacze do zabytkowych mercedesów
W 1936 roku pierwszy raz zamontowano pompę w silniku samochodu osobowego. Pierwszymi pionierami tego kierunku był Mercedes (Mercedes-Benz 260D ) i Hanomag (silnik o pojemności 1.9 litra – montowany do modelu Sturm od 1938 roku).
Na samym początku pompa służyła głównie do precyzyjnego odmierzenia dawki paliwa na cykl pracy silnika (Bosch wzorował się na olejowych pompach silnikowych), a dopiero w 1931 roku zespolono pompę z regulatorem obrotów, a następnie z przyśpieszaczem kąta wtrysku. Oczywiście oprócz Bosch-a byli inni producenci którzy wcześniej, czy później mieli romans z pompą wtryskową. Przykładowe firmy to Friedman Meier, Kugel Fischer, CAV, Lucas, WSK Mielec, Motorpal, WSK Poznań, Simms, Nippondenso, Roto-Diesel i inne. Ciekawostką tutaj może być firma CAV, która w latach 1931-1937 połączyła się z Bosch, tworząc CAV-Bosch Ltd i w ten sposób uruchamiając produkcję pomp wtryskowych. Potem losy firm się rozeszły, a udziały Bosch zostały przejęte przez firmę Lucas. Do końca lat siedemdziesiątych XX wieku na pompach istniała nazwa CAV, potem zastąpiono ją Lucas, a obecnie Delphi. W ostatnim dziesięcioleciu głównymi graczami na rynkach dieslowskich są firmy Bosch i Delphi, jednak po piętach depczą Simens i japońskie Denso.
Regeneracja najnowszych wtryskiwaczy i pomp typu
Common Rail – Bosch, Denso, Siemens, Delhpi – przeczytaj
Obecnie, kiedy lata siedemdziesiąte i osiemdziesiąte stają się dla nas zabytkowymi, to na rynku oldtimerów można zwrócić się ku różnym znikającym popularnym samochodom diesla. Część z nas na pewno się ich trochę boi, …bo kopci, …bo jest głośny, …bo zbyt robotniczy,…bo ciężko go w zimie zapalić itd. No cóż nikogo zmuszać do diesla nie można, ale kto zabytkiem w zimie jeździł będzie? Jeżeli nawet, to auto w garażu stać będzie.
Takimi godnymi polecenia samochodami są pojazdy angielskie wyposażone w silniki Perkinsa, często można ich spotkać w Land Roverze. Są to głośne i mocne jednostki z wtryskiem bezpośrednim. W małych pojazdach montowano perkinsy trzy lub czterocylindrowe. Silniki nie do zdarcia, nawet po długim postoju w miarę łatwe do uruchomienia. Zastosowane w nich pompy to przeważnie promieniowe CAV, typ DPA z regulatorem odśrodkowych lub hydraulicznym.
Inne warte zauważenia samochody to Mercedesy. Najczęściej na rynku można spotkać modele z lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych (modele 115, 123, 124), ale już ciekawą nader gratką może być pojazd poniżej lat siedemdziesiątych. Silniki w nich także są nie do zdarcia. Nie to co nowe modele, kiedy łańcuszek rozrządu ledwie 300 000 km wytrzymuje. Wtedy, kiedy klient pytał ile może na łańcuszku zrobić, to się odpowiadało:
– dwa remonty silnika,
a dobrze utrzymany samochód mógł nawet milion do kapitalki przejechać.
Silnik mercedesa miał zastosowaną rzędową pompę Bosch, wielkości M, najpierw z regulatorem pneumatycznym, a w latach siedemdziesiątych zmienionym na mechaniczny z wieloma korekcjami dawki (dodatnimi i ujemnymi w zależności od aktualnej charakterystyki obciążeniowej). Wtrysk paliwa odbywał się poprzez wtryskiwacze czopikowe do wstępnej komory spalania. Dawało to cichszą pracę, ale też większe problemy z rozruchem zimnego silnika. Ważne w tych samochodach są świece żarowe, na początku wolnogrzejne, wyzwalane bezpośrednio przez kierowcę, a potem sterowane automatem. W młodszych modelach warto zwrócić uwagę na pięciocylindrowy silnik 300D, który daje nam lepszy komfort, szczególnie podczas przyśpieszania.
Informacja: wykonujemy Regeneracja pomp wtryskowych i wtryskiwaczy, naprawy nietypowych pomp wtryskowych w układzie rzędowym; w tym modeli firmy SIMS – CAV (obecnie Delhpi) o typach Maximec i Minimec: P5610-2
Montaż i regulacja pompy wtryskowej SIMMS Minimec
Niektóre regenerowane w naszej firmie pompy wtryskowe do zabytkowych samochodów:
0428023049, EP/RLA 1/3 R, EP/RLA1/3R , EP/RLA 1/1 R , EP/RLA1/1R, EP/RLA 1/2 R, EP/RLA1/2R, EP/RLA1/4R, EP/RLA1/9R, EP/RLA1/10R, 0428023045, 0428023044, 0428023046, EP/RLA1/11R, EP/RLA1/12R, EP/RLA1/14R, EP/RLA1/15R, EP/RLA1/16R, EP/RLA1/17R, EP/RLA1/18R, EP/RLA1/19R, EP/RLA1/26R, EP/RLA1/33R, EP/RLA1/34R, EP/RLA1/35R, EP/RLA1/38R, EP/RLA1/39R, 0428023048, 0428023050, EP/RLA1/5R, EP/RLA1/6R,
Mercedes 220 SE i SEb
EP/ZEA2KL75R2, EP/ZEA2KL75R3, EP/ZEA2KL75R3Z, EP/ZEA2KL75R4, EP/ZEA2KL75R6, EP/ZEA2KL75R7
Mercedes 300SL i Sc, Mercedes 300d, 300g, Mercedes 300SE
PES6KL70/320R2, PES6KL70/320R3, PES6KL70/320R3z, PES6KL70/320R4, PES6KL70/320R6, PES6KL70/320R7, PES6KL70/320R8, PES6KL70/320R9, PES6KL70/320R11, PES6KL70/320R12
Regeneracja pomp wtryskowych i wtryskiwaczy do maszyn, ciągników rolniczych i silników stacjonarnych:
VA4/100H1090CR84, 0460304180 – International 843
0460306258 – VA6/10H1500CR189-1
0460316022 – International Harvester 1255,
0460316020 – Renault S130,
0460304050 Fiat
PES3A60B300RS1015 – Güldner A3KTA, Wttryskiwacze: DN8S129, świeca: Beru HFG12/40/M,
0460304251, 0460306264, 0460306220, 0460304251, 0460306220(Case 1055), Case, 0460306222 Case 788P, 0460306166 Case IH Farmall 115A, 0460304180, 0460306264 Case International, 0460306177 International, 0460304180 International 733, 0460304229 International 744, 0460314027 Case 845, 0460316022 International 1255, 0460304029 John Deere 2020, 0460316013, 0460306166, 0460304180, 0460303128, 0460304249, 0460314008, PFR 1A50/158/11 – 0414351003 Holder ED2, Zetor PV4B7P310g, Praga – Skoda pv6a8s620g
Mercedes 600 oraz Mercedes 300 / 6,3 czytaj więcej
Zobacz również: Pojazdy Zabytkowe