Zdemontowany wtryskiwacz poddajemy dokładnej weryfikacji wizualnej, a następnie przeprowadzamy oczyszczanie takiego podzespołu z nagarów silnikowych, stwardniałej sadzy i zanieczyszczeń różnego pochodzenia. Najpierw kontynuujemy oczyszczanie tradycyjnymi metodami. Do elementów korpusu używamy miękkiej szczotki drucianej, a następnie oczyszczamy w myjce wstępnej z odpowiednim środkiem czyszczącym, lub np. naftą. Podczas tych czynności otwory wlotu i wyloty paliwa są zabezpieczone specjalnymi korkami. Ma to zapobiec przedostawaniu się potencjalnych zanieczyszczeń do wnętrza wtryskiwacza CR.
Przeczytaj o nowych turbosprężarkach: Twin-Turbi, Biturbo
Kolejnym krokiem jest oczyszczenie wtryskiwacza, a szczególnie dolnej jego części (rozpylacza) w myjkach ultradźwiękowych. Z reguły stosuje się trzy myjki, gdzie dopiero po trzeciej z nich wtryskiwacz może być zamontowany na stanowisko probiercze w celu jego kontroli. Wcześniej montujemy wtryskiwacz na prostsze urządzenie w celu oczyszczenia i usunięcia resztek paliwa z wnętrza.
Kontrola wtryskiwacza CR jest w pełni zautomatyzowana i prowadzona za pomocą odpowiedniego programu wybranego przez operatora urządzenia (urządzenie to EPS 205 lub EPS 708 firmy Bosch). Na stanowisko EPS 708 można zamontować jednocześnie do sześciu wtryskiwaczy, a oprogramowanie odpowiednio testuje każdego z nich. Podczas testu system kontroluje wiele elementów pracy, ale przede wszystkim dawki wtrysku wstępnego (VE), wtrysku pośredniego (EM), dawki nominalnej (VL), a także szczelności rozpylacza (końcówki wtryskiwacza), oraz zaworu sterującego.
Jeśli wtryskiwacz po kontroli uznany jest za uszkodzony, to podlega rozbiórce i weryfikacji poszczególnych części składowych.
Po ustaleniu uszkodzeń wymieniamy zużyte elementy na nowe, dokonując odpowiednich pomiarów i montując na stół probierczy aby wykonać testy. We wtryskiwaczu najczęściej wymienia się zawór sterujący (hydrauliczny), rozpylacz, zestaw uszczelniający, nakrętkę, czasem cewkę sterującą i kulkę zamykającą zawór.
Czy warto regenerować turbosprężarkę?
Główny pomiar który wykonujemy to tzw. „skok kulki”, czyli wznios elektromagnesu wpływający na otwarcie zaworu hydraulicznego, który uruchamia otwarcie rozpylacza i umożliwia wtryśnięcie paliwa do komory silnika. Ten skok można regulować przy pomocy odpowiednich podkładek ustalających zwymiarowanych co kilka tysięcznych milimetra. Ponadto są kolejne podkładki wpływające na inne parametry, dawka główna, dawka pośrednia, dawka biegu jałowego, dawka wtrysku wstępnego. Te wszystkie pomiary wykonujemy na wysokiej specjalizacji urządzeniach pomiarowych zwanych potocznie „III FAZĄ naprawy wtryskiwaczy”. Podczas tych pomiarów pracujemy w specjalnym pomieszczeniu zwanym Clean Room-em. Pomieszczenie to jest odpowiednio wentylowane, utrzymywane w wysokim standardzie czystości, a wchodzić do niego mogą tylko wyznaczeni pracownicy. To wszystko jest potrzebne aby zachować wysoką precyzję i jakość pomiaru.
Wszystkie elementy wtryskiwacza skręcamy odpowiednią siłą, a szczególnie dotyczy to nakrętki rozpylacza, śruby mocującej zawór sterujący i nakrętki mocującej cewkę.
Stosujemy do tego specjalistyczny klucz dynamometryczny z pomiarem żyroskopowym, sterowany oprogramowaniem. Klucza używa się w podobny sposób jak klucza dynamometrycznego tradycyjnego, jednak najpierw należy wprowadzić do niego dane fabryczne wtryskiwacz, a po tym stosujemy procedurę według kroków postępowania. Dokręcając elementy wtryskiwacza CR kontrolujemy siłę dokręcenia za pomocą czytnika w narzędziu, oraz kontrolek, które zaświecają się w kolejności. Żółte kontrolki oznaczają, że należy nadal dokręcać, niebieska jest potwierdzeniem dobrego dokręcenia, a zielona idealnego. Powyżej znajduje się kontrolka czerwona – oznacza błędne dokręcenie – zazwyczaj zbyt mocne. Podczas dokręcania musi być zachowany jeszcze parametr prędkości dokręcania, zbyt wolne i zbyt szybkie odrzucone jest jako błędne i należy procedurę powtórzyć. Kolejny pomiar wykonany przez narzędzie to kąt dokręcenia. Te trzy parametry dają pełną procedurę i pewność jakości.
Posiadamy także wtryskiwacze Denso, po fabrycznej regeneracji:
Toyota HIACE /HILUX/ LAND CRUISER: 095000-7780R , 23670-39316, 23670-09330, 23670-09070, 23670-30280, 23670-0L050, 23670-0L020
Toyota LAND CRUISER: 095000-7730R, 23670-30320, 23670-30210, 23670-30180, 23670-30080
23670-39295, 23670-39155, 23670-39135
Toyota AVENSIS, AURIS: 23670-09270, 23670-09230, 23670-09190, 23670-0R180, 23670-0R130, 23670-0R050, 095000-7690
Toyota AVENSIS, AURIS, COROLLA: 095000-7670, 23670-0R190, 23670-09280, 23670-0R140, 23670-09240, 23670-0R030, 23670-09180, 23670-09260, 23670-09200, 23670-09130, 23670-0R160, 23670-0R110, 23670-0R060, 23670-0R010, 23670-0G040, 23670-0G030, 23670-0G020, 23670-0G010 23670-09250, 23670-09220, 23670-09030
Toyota RAV 4, COROLLA VERSO: 095000-7640R, 23670-09290, 23670-09210, 23670-09140, 23670-0R170, 23670-0R120, 23670-0R070, 23670-0R020
Toyota Hiace: 23670-30150, 23670-30250, 23670-30310, 23670-39145, 23670-39245, 23670-39285, 095000-7800R
Ford TRANSIT, Fiat DUCATO, Citroen JUMPER, Peugeot BOXER SILNIKI 2,2: 095000-5800R, 6C1Q-9K546-AC
Mazda 3, Mazda 5, Mazda 6: 095000-5780R, RF7J13H50
Mitsubishi L 200, PAJERO SPORT: 095000-5600, 1465A041
Subaru IMPREZA/FORESTER/LEGANCY: 095000-7890R, 16613AA020, 295050-0250R, 16613AA030
Wtryskiwacze Delphi :
Mercedes Sprinter: 28271551, A6510702887, 7135-580, 7135-597
Numery katalogowe Denso oraz VDO niektórych naprawianych i sprawdzanych wtryskiwaczy:
DENSO 095000-5800, DENSO 095000-6980, VDO A2C59513556, DENSO 095000-5130, DENSO 095000-5760, DENSO 095000-5780, DENSO 095000-5800, DENSO 095000-6020, DENSO 095000-6200, DENSO 095000-6240, VDO 5WS40019-Z, VDO 5WS40094-Z, VDO 5WS40149-Z, 9654551080, VDO 5WS40156-4Z,VDO A2C59511606, VDO A2C59511610, VDO A2C59511611, VDO A2C59511612,VDO A2C59513556, DENSO 095000-6980, DENSO 095000-7580, DENSO 095000-7640, DENSO 097300-0010, DENSO 294000-0030, DENSO 294000-031r, DENSO 294000-038r, DENSO 294000-0120, DENSO 294000-0340, DENSO 294000-0400, DENSO 294000-0530, DENSO 294000-0560, VDO 5WS40000-Z