Silnik Renault 1.2 TCe, Nissan DiG/Ti, Dacia 1,2 TCe, Mercedes Citan 112
Coraz bardziej popularnym silnikiem staje się turbodoładowana jednostka Renault o pojemności 1,2 (1197 ccm). Silnik możemy znaleźć w wielu modelach Renault, oraz w markach Nissan, Mercedes, Dacia.
Jest to niewielki silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa typu MFI-s lub –d z wtryskiwaczem umieszczonym w cylindrze (DI). Systemy wtrysku są firm Siemens (Continental) lub Hitachi, oraz Motronic firmy Bosch. Silnik jest wspomagany turbosprężarką firm Garret i Mitsubishi
Możemy go często spotkać w modelach:
Nissan Qashqai 1,2 DiG/Ti,
Nissan Pulsar 1.2 DIG-T, silnik HRA2DDT
Nissan Juke 1.2 DIG-T, silnik HRA2DDT
Renault Kadjar 1.2 TCe 130, silnik H5F408
Renault Clio 1.2TCe, silniki H5F403. H5FT412, H5Ft408
Renault Captur 1.2 TCe, silnik H5F403 (do 2015)
Renault Captur 1,2, silnik H5Ft412 (2015-2018 rok)
Renault Scenic 1.2TCe 130
Renault Megane IV 1.2, silnik H5F408
Dacia Duster 1.2 TCe, silnik H5F408, H5F404, H5F410
Dacia Dokker 1.2
Dacia Lodgy 1.2
Mercedes Citan 112 1.2 silnik 200.711 (stosowany olej MB229.3/ MB229.5, SAE 0W30, 0W40)
Silnik w użytkowaniu, niezależnie od mocy, jest bardzo elastyczny. Przyjemnie się nim przyśpiesza od niskich obrotów (jest to też zasługa turbosprężarki), a zużycie paliwa jest w granicach rozsądku.
Oczywiście jak każda konstrukcja ma swoje minusy. Jedna z takich usterek, czasem się pojawiających to stukot w silniku. Często takie odgłosy są słyszalne po uruchomieniu zimnego silnika, lub w ogóle po uruchomieniu. Przy pracy na wyższych obrotach i ciepłym silniku stuki i szumy mogą być niewyczuwalne.
Jeśli użytkownik auta zauważy nieprawidłowości zaraz na początku, to usterki można usunąć niedużym nakładem. W przypadku późnej reakcji koszt może prowadzić nawet do wymiany silnika.
Na przykładzie napraw w naszej firmie (Serwis Hoffman). Stuki wydobywają się często z napędu rozrządu. Przyczyną jest zluzowanie łańcucha rozrządu poprzez napinacz. Usterka może się pojawić już po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów. Poluzowany łańcuch uderza o obudowę rozrządu, a ocierając się o aluminium emituje opiłki, które przedostają się do całego systemu olejowego.
Spalanie detonacyjne w nowoczesnych silnikach – awarie
Zniszczenia:
Najpierw awarii ulega cały układ napędu rozrządu z łańcuchem, kołami, ślizgami i napinaczem. W drugim stopniu uszkodzeniu ulegają elementy turbosprężarki – łożyska ślizgowe, pierścienie, wałek główny, a także panewki wału korbowego i pompa olejowa.
W przypadku długotrwałego użytkowania pojazdu z występującą usterką degradacji mogą ulec; nastawniki zmiany faz rozrządu, wał korbowy, układ tłokowo / cylindrowy (gładź cylindra), wałki rozrządu.
Jak ustrzec się przed tego typu usterką?
Współczesne pojazdy posiadają bardzo długi okres pomiędzy wymianami oleju. Warto pomyśleć o częstszym serwisie olejowym.
Dla przykładu:
Dla Renault Kadjar 1.2TCe 130 fabrycznie proponuje się olej 0W40 (RN 0710 spełniający normy ACEA A3/B4 + dodatkowe wymagania Renault). Wymiana oleju ma następować, co 30 000 km, chyba, że wskaźnik stanu oleju nakaże wcześniejszy przegląd. Podobnie wskazania są w Mercedesie Citan.
Trochę inaczej podchodzą do tego marki Dacia i Nissan. Na przykład w Dacii Duster przeglądy mają być, co 20 000 km.
Nissan Qashqai 1,2 DiG/Ti preferuje olej SAE 5W-40 (API – SL, ACEA – A3+B4) jednak jest możliwość stosowania innych olejów w klasyfikacji SAE w zależności od miejsca i temperatury zewnętrznej, (zachowując tą samą klasyfikację API/ACEA). Wymiany oleju w normalnych warunkach wskazuje wykonywać, co 20 000 km, jednak w warunkach trudniejszych ten przebieg schodzi do 10 000 km.
Moje spostrzeżenia idą w kierunku zmniejszenia serwisów olejowych do przebiegów 10 000 km do 12 000 km. Taki zabieg spowoduje wymianę środka smarnego, kiedy ten będzie jeszcze w „przyzwoitym stanie jakości”. W oleju chodzi o to, aby posiadał cały czas wszystkie swoje właściwości, chociażby; lepkościowe, smarne. Ważne jest, aby w oleju było jak najmniej mikrocząstek generowanych podczas pracy silnika, które przedostają się z zewnątrz, jak i są generowane przez tarcie elementów współpracujących, oraz nieszczelności w systemie tłokowo-pierścieniowym. Jeżeli olej wymieniamy w granicznych punktach, nie wspominając o przekroczeniu przebiegów, to w oleju możemy napotkać opiłki, zanieczyszczenia z otoczenia (kurz, drobinki piasku itp.), nagar, a to wszystko powoduje szlam olejowy osadzający się w różnych punktach silnika – w kanałach smarujących turbosprężarkę, misce olejowej, kanałach w głowicy i w innych miejscach. Niestety filtr oleju nie jest w stanie odizolować wszystkich zanieczyszczeń.
Oleje Motul spełniających uwarunkowania producenckie silnika to mi.:
Dobierz Olej do swojego samochodu
Czy to pomoże ?
Obecnie produkowane silniki posiadają małą pojemność, z bardzo dużymi osiągami. Model 1.2 Renault jest doładowany dodatkowo turbosprężarką, która ma bardzo małe gabaryty, a jest narażona na wysokie temperatury. Olej przegrzany nawet miejscowo, traci w jakimś stopniu swoje właściwości. Jeśli olej będzie utrzymany w dobrym stanie (czyli częstsza wymiana), to żywotność silnika, jak i poszczególnych elementów będzie wyższa.
Ciekawostki:
Pompa olejowa posiada bardzo nowatorską i kompaktową budowę. Jest to mimośrodowa, łopatkowa pompa zespolona z regulatorem ciśnienia (zamiast zaworu ciśnienia).
Zasada działania jest bardzo prosta. Wirnik łopatkowy pracuje wewnątrz mimośrodu i pod wpływem obrotu wtłacza olej pod ciśnieniem do kanałów silnikowych. Jednocześnie olej wypełnia przestrzeń wokół mimośrodu, który jest przesuwalny względem wirnika. Jeśli ciśnienie wzrośnie to spowoduje nacisk na zewnętrzną stronę mimośrodu przełamując siłę sprężyny regulacyjnej, jednocześnie zmieniając wartość ciśnienia oleju. Dzięki temu zastosowaniu układ smarowania olejem jest wykonywany płynnie. Wpływa to na sprawniejsze smarowanie, a także może dokładnie dopasować ciśnienie w całym układzie. Przez stabilne ciśnienie silnik może obniżyć potencjalne zużycie oleju. Ta ostatnia teoria jest faktycznie sporna i są na ten temat różne opinie.
Ciśnienie oleju (na podstawie Renault Clio 1.2 TCe):
Obroty biegu jałowego = 1,7-2,5 bar
4000 obr./min. = 3,5-4,5 bar
Tylko w marce Nissan producent informuje o terminie wymiany Łańcucha rozrządu
Systemy zalecają wymianę łańcucha rozrządu w Nissanie, nawet przy 300 000 km (inf. na podstawie ESI Tronic Bosch). W przypadku marki Renault już jest większa tajemniczość, bo nie ma tam żadnych zaleceń. Ja jednak zalecałbym wymianę łańcucha do 150 000 km przebiegu.
Normy Olejowe marki Renault:
- RN 0700 – spełnia wymagania ACEA A3/B4 lub ACEA A5/B5
- RN 0710 – spełnia wymagania ACEA A3/B4 + dodatkowe wymagania Renault
- RN 0720 – spełnia wymagania ACEA C3 + dodatkowe wymagania Renault / ACEA C4 łączona jest z RN0720 (diesel z DPF). Olej z tą specyfikacją jest przeznaczony do stosowania w najnowszych silnikach diesla wyposażonych w DPF
- RN 17 – dotyczy olejów 5W30 mid SAPS dla pojazdów z silnikami benzynowymi i diesla z normą EURO 6. Zastępuje stare spec.: RN700 i RN710. Oleje takie stosuje się w silnikach benzynowych z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa (TGDI, TCe, DiG Nissan) z filtrami cząstek stałych silników benzynowych typu GPF.
Turbosprężarki stosowane w silniku 1.2 Renault:
Turbosprężarka DACIA DOKKER, DOKKER EXPRESS, LODGY; RENAULT CAPTUR I, CLIO IV, GRAND SCENIC III, GRAND SCENIC IV, KADJAR, KANGOO, MEGANE IV, SCENIC III, SCENIC IV 1.2 03.12-
- Model 1.2 TCe 130: 821042-5010S – garret, 144100054RA – renault, NGT1038LMSZ – garret, 144100054R-RVI, 821042-0010 – garret
Regeneracja Turbosprężarek
Turbosprężarka DACIA DOKKER, DOKKER EXPRESS, LODGY; NISSAN JUKE, PULSAR, QASHQAI II; RENAULT GRAND SCENIC III, KANGOO, KANGOO EXPRESS, MEGANE III, SCENIC III 1.2 03.12-
- Model 1.2 DIG-T: 49373-05004 – Mitsubishi, 130557 – BE Turbo, 144102462R, 144104523R, 144104523RA, 144105266R, 144106079R, 144108762R, 144108762RA, 14410-4523R, 14410-5266R, 14410-8762R, – Renault, 336453 Motair Turbo, 49373-05000, 49373-05001, 49373-05002, 49373-05003, 49373-05004, 49373-05004R1, 49373-05005R1,49373-05020 – Mitsubishi, 14410-4523R, 14410-5266R, 14410-8762R